Freitag, 2. Juli 2010

Saul Bellow: Uhri

s. 153

"... Niin, ensinnäkin sinä olet Calibanin näköinen, Alibee sanoi, pikemmin vakavissaan kuin ei vakavissaan, -- Mutta siinä ei ole kaikki mitä minä tarkoitan. Sinä henkilökohtaisesti, sinä et ole muuta kuin yksi monista. Monista lajeista. Sinä et pystyisi sitä näkemään. Joskus minusta tuntuu -- ja minä sanon tämän vakavasti -- minusta tuntuu kuin minä eläisin jonkinlaisessa Egyptin pimeydessä. Sinähän tiedät, että Mooses rankaisi egyptiläisiä pimeydellä. Ja niin minä usein ajattelen tämän asian. Kun minä synnyin, kun olin pikku poika, kaikki oli toisenlaista. Kuvittelimme että päivänvaloa jatkuisi ikuisesti. Tiedätkö sinä, yksi minun esi-isistäni oli kuvernööri Winthrop. Kuvernööri Winthrop! Hänen äänensä värisi rajusti; siinä oli naurua pinnan alla. -- Minä olen tosiaan sopiva mies puhumaan traditiosta, sinun täytyy sanoa. Mutta silti minä synnyin siihen. Ja yritä kuvitella, milainen vaikutus New Yorkilla on minuun. Onko se nurinkurista? On todellain kuin Calibanin lapset johtaisivat kaikkea. Menet alas maanalaiseen, ja Caliban vaihtaa sinun kymmensenttisesi kahteen viiden sentin kolikkoon. Menet kotiin ja hänellä on makeiskauppa sillä kadulla, jonka varrella sinä synnyit. Vanhat suvut ovat poissa. KAdut on nimetty niiden mukaan. Mutta mitä ne itse ovat? Pelkkiä jätteitä."

s. 244

"Kuulehan, sanoi Alibee. -- Minä tiedän että sinä haluat sopia. Ja niin haluan minäkin. Ja minä tiedän mitä tarkoitan kun sanon haluavani pelata. Maailma on vaihtanut omistajaa. Minä olen kuin intiaani, joka näkee junan kiitävän preerialla, missä enne buffalo vaelsi. No, nyt kun buffalo on hävinnyt, minä haluan päästä ponista ja tulla tuon junan konduktööriksi. En minä pyydä päästä osakkeenomistajaksi firmaan. Minä tiedän että se on mahdotonta. Monet asiat mitkä ennen eivät olleet ovat nyt mahdottomia. Kun olin nuorempi, koko elämä oli valmiina mielessäni. Minä suunnittelin, millaista siitä tulisi, olettaen että selviytyisin maan valtiaista. Minulla oli kaikenlaisia oletuksia. Mutta Jumala päättää. Ei kannata leikitellä."

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen